Usein kysyttyjä kysymyksiä

 

Tarvitsenko aina lähetteen Respectan klinikalle?

Asiakkaaksemme voi tulla myös ilman lähetettä ja maksusitoumusta. Voit varata vastaanottoajan numerosta p. 0207 649 749 *. Lähetämme ajanvarauksesta jalkine- ja tukipohjallisasiakkaille tekstiviestivahvistuksen varauksen jälkeen sekä muistutuksen vuorokausi ennen vastaanottoaikaa.

 

Saako Respecta-klinikan palveluista kela-korvausta?

Kela korvaa osan yksityislääkärin määräämistä ja yksityisen palveluntuottajan tekemien tutkimus- ja hoitotoimenpiteiden kustannuksista. Toisin sanoen voit saada Kela-korvausta niistä Respecta-klinikalla tehdyistä hoidoista ja tutkimuksista, joihin olet saanut lähetteen yksityislääkäriltä. Kela-korvauksen saaminen edellyttää myös, että tutkimus ja hoito on suoritettu vuoden kuluessa lääkärin määräyksestä. Korvauksen suuruus määrittyy vahvistetun Kelan korvaustaksan mukaisesti. Respectalla ei ole Kelan suorakorvausmahdollisuutta, vaan asiakas hakee itse korvauksen Kelalta. Lisätietoa Kelan sivuilta

 

Mitkä ovat Respectan toimipisteiden aukioloajat?

Respectan kaikkien toimipisteiden aukioloajat löytyvät yhteystietosivulta

 

Kuinka tuotteet toimitetaan yksityisasiakkaille ja mitä toimitus maksaa?

Tuotteita voi ostaa myymälöistämme tai tilata myyntipalvelustamme puhelimitse 020 764 9748* tai sähköpostitse myynti(at)respecta.fi. Myyntipalvelusta tilatut tuotteet toimitetaan yksityisasiakkaille postiennakolla tai lähimpään toimipisteeseen, missä ne maksetaan noudon yhteydessä. Toimitusmaksu on alle 2 kg:n paketeille 15,15 €, 2–15 kg:n paketeille 22,20 € ja 15–30 kg:n paketeille 40,90 € (lähetyshinnat sisältävät alv 24 %).

 

Miten asiakkaalle ilmoitetaan lähetyksen saapumisesta?

Posti ilmoittaa paketin saapumisesta tekstiviestillä tai postitse kotiin tulevalla saapumisilmoituksella.

 

Mitä palvelunumeroon soittaminen maksaa?

Ajat Respecta-klinikan ammattilaisille varataan numerosta 0207 649 749* ja tuotteita voi tilata 0207 649 748*. Valtakunnalliset palvelunumeromme ovat erityishinnoiteltuja yritysten tavoitettavuus-numeroita, joiden soittajahinnat perustuvat puhelinpalveluntuottajan hinnastoon.

Soittajahinnat:

  • matkapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 22,32 snt/min (sis. alv 24 %)
  • lankapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 5,57 snt/min (sis. alv 24 %)

Myymälöiden suorat puhelinnumerot löytyvät yhteystietosivuilta.

 

Kuinka voin hankkia yksilölliset tukipohjalliset?

Konsultointia ja mitanottoa varten varataan aika Respecta-klinikalle (p. 0207 649 749*). Klinikalla pohjallisiin erikoistunut teknikko arvioi tarpeen ja ottaa mitat. Pohjalliset sovitetaan ennen luovutusta.  Yksilöllisten tukipohjallisten hankintaan menee yleensä noin kolme viikkoa ensimmäisestä käyntikerrasta laskettuna. 

 

Kuinka paljon yksilölliset tukipohjalliset maksavat?

Yksilöllisten tukipohjallisten hinta yksityishenkilölle on 210 euroa (sis. ALV 24 %). Tähän hintaan sisältyvät apuvälinearvio, mitanotto, sovitus, tukipohjalliset sekä sopivuustakuuaika 3 kuukautta. Jos hankit samalla kaksi paria, saat toisen parin hintaan 160 euroa (sis. ALV 24 %). Toisesta parista ei laskuteta mitanottoa ja tutkimuskäyntiä.

 

Varataanko lääkinnällisten hoitosukkien hankintaa varten aika klinikalle?

Lääkinnällisten hoitosukkien mittaamista varten varataan aika Respecta-klinikalle. Mitat tulee ottaa aamulla, sillä jalat turpoavat iltapäivää ja iltaa kohden ja sukista voi tulla liian suuret. Joissain tapauksissa suonikohjuhoitoon menevien mitat voidaan ottaa myös iltapäivällä. Ensimmäisellä käynnillä ammattilainen mittaa jalat ja suunnittelee kanssasi millaiset sukat ovat parhaat juuri sinun tarpeeseesi. Samalla käydään läpi sukkien käyttö- ja hoito-ohjeet sekä kartoitetaan pukemisen apuvälinetarpeet. Valikoimaamme kuuluu usean eri valmistajan tuotteita joko standardimittaisena tai mittatilauksena. Kevyempiä lento-, työ- ja urheilusukkia on myymälöissä saatavana ilman ajanvarausta.

Tukisukkien mitanotosta veloitamme mitanotto- ja käytönopastusmaksun, joka määräytyy käytetyn ajan mukaan. Käynnin hinta on noin 30−45 euroa. Teemme tarvittaessa myös kotikäyntejä, joita voi tiedustella ajanvarauksestamme 0207 649 749*.

 

Minkälaisia polvitukia eli polviortooseja löytyy Respectan valikoimasta?

Aktiivinen elämä, urheiluvammat sekä polven kulumat ovat yleinen syy polviortoosin eli polvituen käyttöönotolle. Tarve voi myös olla synnynnäinen kuten CP-vaurio tai sairauden aiheuttama, kuten halvaus, polio tai reuma tai tapaturman aiheuttama, kuten murtumat, aivovauriot tai lihasvammat. Sopiva polvituki valitaan yhdessä asiakkaan, oman hoitajan, lääkärin tai fysioterapeutin sekä Respectan apuvälinealan ammattilaisen (apuvälineteknikon, fysioterapeutin, jalkaterapeutin tai toimintaterapeutin) kanssa. Laajan valmisortoosien valikoiman lisäksi suunnittelemme ja valmistamme myös yksilöllisiä ortooseja ja tukisidoksia. Tehdasvalmisteisia polvitukia voit käydä sovittamassa Respectan myymälöissä ilman ajanvarausta. Artroosi- eli nivelrikko-ortooseihin, ristisidevammoihin ja yksilöllisiin polvitukiin varataan aika klinikalle (p. 0207 649 749*).

 

Saako Respectasta apuvälineitä lainaksi?

Emme lainaa apuvälineitä, vaan laina-apuvälineet saa oman kunnan apuvälinelainaamosta. Respecta vuokraa erilaisia omais- ja kotihoidon tueksi tarkoitettuja välineitä sekä lyhyt- että pitkäaikaiseen käyttöön niin yksityishenkilöille, kunnille, hoito- ja palvelukodeille, terveyskeskuksille, sairaaloille kuin vakuutusyhtiöillekin. Minimivuokra-aika on yksi vuorokausi. Vuokrasopimus tehdään toistaiseksi ja välineen voi palauttaa milloin tahansa kun tarve lakkaa. Vuokrahinta muodostuu päivävuokrasta ja käyttöönottomaksusta. Toimituskulut veloitetaan erikseen tapauskohtaisesti. Lisätietoa vuokrauspalvelustamme löytyy täältä.

 

*Palvelunumeroiden soittajahinnat matkapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 22,32 snt/min (sis. alv 24 %) ja lankapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 5,57 snt/min (sis. alv 24 %)