Näin jalkaterä toimii


Terve jalkaterä on tärkeä osa ihmisen fyysistä hyvinvointia. Nilkkanivelen toiminta heijastuu koko kehon liikeketjuun ja vaikuttaa sääreen, polveen, lonkkaan, lantioon ja selkärankaan asti. Kun jalkaa oppii hallitsemaan, voi välttää kipuja ja jalkavaivoja.

Jalkaterässä on 26 luuta, 55 niveltä, 107 nivelsidettä ja 31 lihasta. Terveessä jalkaterässä on kapea kantaosa ja leveä varvasosa, jotka liikkuvat eri aikaan. Esimerkiksi juostessa juuri tämä etu- ja takaosan erillinen kiertymisliike (pronaatio-supinaatio) mahdollistaa kontaktin maahan.

Varpaiden rakenne on isovarvasta lukuun ottamatta samanlainen. Isovarpaassa on kaksi luuta, jotka niveltyvät toisiinsa ja mahdollistavat ojennus- ja koukistusliikkeet.

Muissa varpaissa on kolme luuta ja kaksi varvasniveltä, joiden avulla ne koukistuvat ja ojentuvat. Pikkuvarpaassa tapahtuu lisäksi loitonnus ja lähennys. Kaikkien varpaiden tyvinivelet niveltyvät jalkapöytäluihin muodostaen päkiänivelet.

Jalkaterän tukipisteet sijaitsevat isovarpaan tyvessä ja nelos- ja vitosvarpaiden kohdalla. Nelos-vitosvarpaat ovat iskunvaimennuksen joustava osa ja kakkos-kolmosvarpaat jäykempi rakenne. Ukkovarpaan kohdalla rakenne mahdollistaa myös liukuvamman liikkeen, joka on tärkeä ponnistettaessa ja joustettaessa.

Jalkapöydän keskikohdan luut avautuvat jalkaterän joustaessa, mutta jos avautuminen pitkittyy, jalkaterä pysyy epävakaana (löysä jalka).

 

Lihas liikuttaa luuta

Alaraajan niveliä tarvitaan kantamaan koko kehon kuormitusta. Vahvan ja terveen jalkaterän nivelet liikkuvat ja joustavat, mikä mahdollistaa iskunvaimennuksen erilaisiin alustoihin kävelyssä, juoksussa ja hypyissä. Lihakset tukevat ja liikuttavat niveliä.

Jalkaterän alueen yli 30 lihasta ovat monessa eri kerroksessa. Pitkien lihasten tehtävänä on liikuttaa nilkan ja varpaiden niveliä. Lyhyissä lihaksissa lähtö- ja kiinnityskohta on jalkaterän alueella. Ne liikuttavat varpaita, tukevat kaarirakenteita ja mukauttavat jalkaterän alustaan.

Jalan etuosan tärkein tukilihas on pitkä pohjeluulihas, peroneus longus. Se kasaa jalan etuosan ja painaa sisäosaa alustaa vasten ponnistuksessa. Jalan takaosaa hallitsee tibialis posterior -lihas, joka vaikuttaa jalkaterän sisällä kaaren takaosiin ja tukee myös kantaluuta.

Nilkan sisäänkiertäjälihaksiin kuuluvat varpaiden ja isovarpaan pitkät koukistajat, takimmainen säärilihas ja kolmipäinen pohjelihas. Lihasten aktivoituessa sisäkaari kohoaa ja jalkapohja kääntyy sisäänpäin (inversio).

Nilkan uloskiertäjälihakset ovat pitkä ja lyhyt pohjeluulihas, varpaiden ja isovarpaan pitkät ojentajat. Lihasten aktivoituessa jalkapohja kääntyy ulospäin (eversio) ja jalan ulkoreuna kohoaa.

Lihasten liikkuvuutta tarvitaan yhtä lailla kuin lihasvoimaa. Jalkaterän hallinta auttaa myös painopisteen löytämisessä esimerkiksi juostessa.

 

Terveen jalkaterän TOP 3

  • Ääriviiva on suoralinjainen.
  • Varvasosa on leveä ja kantaosa kapea.
  • Jalkaterän lihaksisto on joustava ja tasapainossa ja nivelet liikkuvat.