Helpotusta särkeviin jalkoihin

12. syyskuu 2018 - admin

Kävelemme keskimäärin kymmenen tuhatta askelta päivässä – Golf-kierroksella askeleita kertyy monin verroin enemmän. Golfkentällä vietetään tunteja ja pienikin jalkaterän virheasento voi olla alku ikävälle rasitusvammalle.  

Alkukesästä Marjo Laisti kiirehti viheriöltä kiireesti kotiin rauhoittaakseen jomottavia jalkojaan kylmässä vedessä. Golfin lisäksi kävely rajoittui nivelrikon ja laskeutuneen kaaren takia koti- ja kauppa-askeliin.

”Nivelrikko oli kehittynyt hiljalleen vuosien saatossa. Olin jo tottunut kipuihin. Kevät oli erityisen pahaa aikaa jalkojen kanssa. Mietin, että on kauheaa, jos en enää pääse liikkumaan”, kertoo Respectan pohjallistestiin osallistunut Marjo Laisti.

”Ajattelin, että jalkani ovat jo niin pahat, ettei pohjallisista ole enää apua. Etsin netissä ratkaisua, ja päätin kuitenkin kokeilla pohjallisia.”

Respectan klinikalla Laistin jalat tutkittiin ja pohjallisten tarve analysoitiin ja todettiin. Laisti sai mukaansa Respectan Relief-pohjalliset, joissa on hyvä poikittaiskaaren tuenta ja joka sopii erityisesti jalan etuosan kipuihin.

”Tutkimus meni oikein hyvin. Jalkaterapeutti paneutui hyvin asiaan ja kuunteli tarkkaan.”

Muutaman viikon tukipohjallisten käytön jälkeen golf-kierros sujuu jo kivutta.

”En ole tuntenut kentällä särkyä enää. Tukipohjalliset ohjaavat paineen pois ongelmakohdasta eli jalkaterästä. Oli yllätys, kuinka paljon pohjalliset auttoivat.”


Kun kävely tekee kipeää

Myös Riitta Tuunainen etsi apua jalkaterien kipuihin. Molemmissa jaloissa kaari oli laskeutunut ja pitkän kävelyn yhteydessä jalkoja alkoi särkeä. Eikä särky helpottanut, vaikka Tuunainen käytti hyviä kenkiä ja muotoiltuja pohjallisia. Pohjallisten tuki ei ollut riittävä.

”Kokeilin Respectassa kahta erilaista pohjallista, kovempaa ja pehmeämpää. Tuntui, että vähän pehmeämmät olivat paremmat. Huomasin heti eron urheilukaupasta ostamiini pohjallisiin, nämä tukivat jalan kaarta napakammin”, kertoo Riitta Tuunainen.

Tuunaiselle valittiin Trainer-pohjalliset, jotka tasaavat kuormitusta ja tukevat jalkaa tasaisesti ja tukevat madaltuneita kaaria. Alapuolen hionnan ansiosta Trainer-pohjallinen istuu myös urheilujalkineisiin.

”Golfia olen käynyt pelaamassa pohjallisilla. Koska pohjallinen on aikalailla napakan oloinen, sovittiin Respectan jalkaterapeutin kanssa, että käyn ensin pelaamassa puolikkaan kierroksen. Tuntui tosi hyvältä, joten tein sellaisen tempun, että testasin pohjallisia yhden kokonaisen työpäivän ajan. Tuntui edelleen tosi hyvältä, ja nyt olen pitänyt niitä välillä koko päivän.”


Tiesitkö, että... 

Jalkaterässä on kaikkiaan 26 luuta, 55 niveltä, 107 nivelsidettä ja 31 lihasta. Luut muodostavat holvikaarimaisia rakenteita. Sidekudos ja lihakset tekevät tästä rakenteesta joustavan ja tukevan.

Jalkaterän lihakset ovat monessa eri kerroksessa. Pitkien lihasten tehtävänä on liikuttaa nilkan ja varpaiden niveliä. Lyhyissä lihaksissa lähtö- ja kiinnityskohta on jalkaterän alueella. Ne liikuttavat varpaita, tukevat kaarirakenteita ja mukauttavat jalkaterän alustaan.

Jalan etuosan tärkein tukilihas on pitkä pohjeluulihas, peroneus longus. Se kasaa jalan etuosan ja painaa sisäosaa alustaa vasten ponnistuksessa. Jalan takaosaa hallitsee tibialis posterior.

Nilkan sisäänkiertäjälihaksiin kuuluvat varpaiden ja isovarpaan pitkät koukistajat, takimmainen säärilihas ja kolmipäinen pohjelihas. Lihasten aktivoituessa sisäkaari kohoaa ja jalkapohja kääntyy sisäänpäin (inversio).

Nilkan uloskiertäjälihakset ovat pitkä ja lyhyt pohjeluulihas, varpaiden ja isovarpaan pitkät ojentajat. Lihasten aktivoituessa jalkapohja kääntyy ulospäin (eversio) ja jalan ulkoreuna kohoaa.

Lihasten liikkuvuutta tarvitaan yhtä lailla kuin lihasvoimaa. Jalkaterän hallinta auttaa myös painopisteen löytämisessä.

 

Lue lisää Respectan ratkaisuista jalkaterän ongelmiin.