Kokemuksia pallopeitosta unihäiriöihin

4. tammikuu 2023 - admin

Syvä uni on välttämätöntä yleisen terveytemme ja henkisen kykymme kannaltaUneen liittyvät vaikeudet ovat yksi merkittävimmistä ihmisten aistisäätelyn ongelmista. Isoista unihäiriöistä kärsivä Kati Tiensuu kokeili pallopeittoa kahden viikon ajan kuluttavaan unitilanteeseen.

Unihäiriöiden oireina voivat olla unettomuus, nukahtamisvaikeudet tai levottomat jalat, mikä myös vaikeuttaa unen saamista. Häiriöihin kuuluu myös parasomnia, joka tarkoittaa unenaikaisia erityishäiriöitä, kuten unessa puhuminen tai unissakävely. Pitkäkestoiset unihäiriöt suurentavat monien sairauksien ja tapaturmien riskiä, heikentävät toimintakykyä ja huonontavat elämänlaatua.

Joka kymmenes meistä kärsii unettomuuden oireista pitkäkestoisesti vähintään kuukauden ajan. Unettomuus tuottaa huolta, päiväaikaisia oireita tai vaikuttaa arkielämän toimintoihin. Käypä hoito-suosituksen mukaan lääkkeettömät menetelmät ovat ensisijaisia pitkäkestoisen unettomuushäiriön hoidossa.

Monet unihäiriöistä kärsivät kokevat, että nukahtaminen on erittäin vaikeaa. Tämä johtuu usein siitä, että aivot eivät saa lihaksilta ja niveliltä toimintakäskyjä, kun makaamme sängyssä. Siksi haluamme vaistomaisesti kääntyä ja pyrkiä saamaan nämä toimintakäskyt. Tämä fyysinen levottomuus estää meitä nukahtamasta ja aiheuttaa yöllisiä heräämisiä.

Tilannetta voidaan helpottaa aisteja stimuloivalla peitolla. Pallopeitto perustuu sen sisältämien pallojen painon tuottamaan painoon ja paineeseen. Nämä stimuloivat lihaksia ja niveliä ja auttaa saamaan olon rauhalliseksi ja turvalliseksi.

Tanskalainen Protac valmistaa aistituotteita, jotka perustuvat pallojen painon ja paineen tuottamaan aististimulaatioon. Aististimulaatiolla voidaan lievittää oireita mm. erilaisissa psyykkisissä ja neurologisissa tiloissa, kipu- ja stressitiloissa sekä unihäiriöissä. Unihäiriöinen Kati Tiensuu otti testattavakseen Protac Ball Blanket-pallopeiton kahden viikon kokeilujaksolle.

 

”Uni on ihana asia, mutta välillä myös hyvin ahdistava”

Kati on 25-vuotias, muutama vuosi sitten valmistunut luokanopettaja Mikkelistä. Naisen työarki koulumaailmassa on intensiivistä. Vapaa-ajalla hän treenaa kahden koiran kanssa, liikkuu luonnossa, viettää aikaa ystäviensä ja salibandy-harrastuksen parissa.

– Olen pienestä pitäen ollut levoton nukkuja. Saan helposti untaja nukahdan sikeään uneen nopeasti, mutta uneni ovat hyvin eläväisiä ja puhun sekä liikun lähes joka yö unissani. Useimmiten, jos arjessani tapahtuu jotain uutta tai epätavallisen aktivoivaa tai mullistavaa, heijastelee tämä suoraan uniini. Saatan nähdä tuttuja ja tuntemattomiakin ihmisiä ympäri kotiani, voin kuljeskella talossa kuvitellen olevani viidakossa tai jutella täysin unissani puolisoni kanssa. 

Kati kertoo, että hän ei useimmiten herää tekemisiinsä, mutta uni on katkonaista ja maksimaalinen lepo ei toteudu. Joskus unet voivat olla negatiivissävytteisiä, jopa pelottavia. Hän saattaa herätä omaan puuhailuunsa, mikä myöskin lisää väsyneisyyttä ja uupumusta.

– Uni on ihana asia, mutta välillä myös hyvin ahdistava. En ole taikauskoinen, mutta olen huomannut etenkin lähellä täysikuun aikaa nukkuvani todella levottomasti, usein myös ihan muutenkin. Välillä nukkumaan meneminen mietityttää, koska päässä pyörivät ajatukset kuten “mistäköhän tällä kertaa herään tai mitäköhän tänä yönä teen”. Tarinoista saa hyvät naurut, mutta samalla tällainen tapa nukkua on hyvin kuluttavaa.

Ennen pallopeiton testijaksoa Katilla ei ollut kokemusta unihäiriöidensä hoidosta. Hän kertoo pystyvänsä tunnistamaan triggerit arjestaan, jotka enteilevät levotonta yötä. Aiemmin hän on kyllä harkinnut esimerkiksi painopeiton testaamista.

 

Sopeutumista ja virkeämpää oloa

Testijaksoa edeltävinä öinä Katin unet olivat olleet levottomia. Nyt hän otti käyttöön Protac Ball Blanket-peitosta Calm-mallin, jossa pallot sijaitsevat omissa kanavissaan. Tämä antaa maltillisemman ja ennustettavan aististimulaation.

– Olen nukkujana pehmeyttä ja mukavuutta vaaliva. Tämä tuntui olevan hyvin oman mukavuusalueen ulkopuolella. Nukkuma-aika koitti ja otin oman peiton jalkojeni väliin pehmeyttä tuomaan. Koirani olivat ihmeissään, ne ovat aina vieressä nukkumassa, mutta tällä kertaa makuupaikka ei olekaan samanlainen. Peitto tuntui aluksi todella viileälle, otin lisäksi lämmitetyn kauratyynyn kainalooni lämmittämään. Peitto tuntui oudolle, mutta mukavan oudolle. Se otti tiiviiseen otteeseen ja aivan kuin nuoli ihoa. Tämä vaatii kuitenkin totuttelua, koska en voi kääriytyä siihen kuin omaan, pehmeään peittooni.

Pallopeitto sisältää nimensä mukaisesti palloja, jotka pääsevät hieman liikkumaan iholla. Pallon iholle tuottama paino ja paine pääsevät pallon liikkumisen myötä vaihtamaan hieman paikkaa iholla, jolloin se kohta johon paine kohdistuu, vaihtuu jatkuvasti. Näin aistijärjestelmämme ei pääse tottumaan paineeseen, kuten painopeiton kanssa käy. Painopeitoissa staattinen paine on koko ajan samassa paikassa, ja aivomme tottuvat siihen hyvin nopeasti. Tällöin peitosta ei välttämättä saakaan samaa hyötyä kuin alussa, vaan tuntuu että painoa pitäisi lisätä.


Miltä sitten ensimmäinen yö uuden, erilaisen peiton kanssa tuntui?

– Yö oli itsessään liioittelematta upea. Nukuin pitkästä aikaa viikkoihin niin, etten noussut ylös tai puhunut omiani. Näin paljon unia ja ne olivat hyvin eläväisiä, mutta pysyin silti sängyssä ja aamulla oloni oli virkeä. Tuntemukset vartalossani olivat heräämisen hetkellä ristiriitaiset, peitto itsessään painaa paljon ja ensin vartaloni tuntui väsyneelle, mutta kun peiton otti päältä pois ja nousin ylös, olo tuntui elastiselle ja aidosti levänneelle.


Kati koki aluksi peiton viileältä laittaa päälle, kunnes vartalo alkoi tottua siihen. Koska peitto on myös painava, se oli aluksi haastava laittaa päälle.

– Toisen yön nukuin kuin tukki. En tiedä kummasta on kyse, aidosti peitosta vai jonkinlaisesta lumevaikutuksesta, mutta nukkuminen on ihan parasta. Heräsin yöllä kerran, mutta nukahdin heti perään. Olen unirytmiltäni aamuvirkku, etenkin työviikon jälkeen, eli saatan herätä viikonloppuisinkin seitsemän jälkeen. Tähän peitto ei ainakaan vielä vaikuttanut, eli vaikka uni oli sikeää, heräsin silti ennen herätystä. Tosin virkeänä ja voimaantuneen tuntuisena!

Viikonloppuna aktiviteetit ja valvominen ennustivat sitä, että yö tulisi kulumaan levottomasti. Levottomat unet yrittivät ottaa jalansijaa, mutta peitto auttoi estämään yölliset liikkumiset. Tässä vaiheessa Kati kaipasi takaisin pehmeään peittoon, joten peiton käyttö vaatii hieman totuttelua.


Seuraavina öinä uuteen peittoon sopeutumista on havaittavissa:
– Alan tottumaan peiton palloihin ja löydän helpommin sopivan asennon illalla nukkumaan mennessä. Oikea asento on todellakin tärkeä, sillä peiton alla nukun todella staattisessa asennossa, eli pyrin saamaan lähtötilanteen ideaaliksi. Uni oli taas syvää ja nukuin sikeästi.

– Mahtava yö takana. Nukuin todella sikeästi. Peitto tuntui lämpimälle ja hyvälle. Välilllä pari palloa painoivat, mutta sain hivuttauduttua sopivaan asentoon. En puhunut tai liikkunut kummempia yöllä, olo on virkeä ja elinvoimainen.


Viikon koekäytön jälkeen Katin kokemus unenlaadusta on sikeää, mutta pallot ärsyttävät ja olo oli kuuma. Ärsytyksestä huolimatta, aamulla olo oli virkeä ja herääminen helppoa. Toisella viikolla unenaikaiset häiriöt palaavat, kun peitto on pyörähtänyt päältä:

– Todella hyvä ja sikeän unen yö takana. Tosin ensimmäistä kertaa liikuin unissani testijakson aikana. Peitto oli pyörähtänyt jotenkin yöllä päältäni pois ja nukuin vähän aikaa ilman sitä. Aloin puhumaan ja nousin ylös. Peiton puuttumisella oli selkeä vaikutus siihen, että unimaailma sekoittui todellisuuden kanssa vahvemmin.


Toisen testausviikon aikana Katilla oli muutama pitkä ja kuormittava päivä.

– Päiväni oli todella levoton ja pitkä, mutta nukuin silti todella sikeästi. Aamuisin herätyskellon soidessa olo tuntui virkeälle, kuten useimpien onnistuneiden öiden jälkeen peiton kanssa ja jaksan nousta nopeasti ylös ja aamulenkki koirien kanssa tuntuu lähinnä mukavalle aamuaktiviteetille, eikä rasitteelle.


Työmatkan aikainen herätys ja pitkä reissupäivä haastavat unta ja jaksamista. Heräilyä ja kellon tarkistamista tapahtui tunnin välein ennen klo 4:30 herätystä matkaan.

– Vaikka heräilin paljon, niin nukahdin heti nopeasti ja todella aikaisesta herätyksestä huolimatta jaksoin aktiivisesti koko päivän.

Yli 12 tunnin matkapäivän jälkeen uni maistui loistavasti.

 

Alku oli shokki, mutta unet rauhoittuivat huomattavasti

Kahden viikon kokeilujakson jälkeen on aika koota ajatuksia pallopeitosta yhteen. Kati toteaa, että testijakson aikana taisteli kaksi voimaa: ihana tunne siitä, että nukkumisen laatu voi parantua, mutta peitto vaati myös sopeutumista ja tuotti alussa ärsytyksen tunteita.

– Alku oli aikamoinen shokki, koska mielikuvani tuotteesta olivat todella erilaiset. Tuotteen käyttö vaati alussa paljon totuttelua. Kun peittoon tottuu, vaikuttaa se unen laatuun ja omaan jaksamiseen huomattavasti. Oma uneni rauhoittui huomattavasti, en puhunut unissani läheskään yhtä paljon kuin aiemmin, enkä myöskään kävellyt unissani.


Peitto rauhoittaa fyysisesti painonsa ja aististimulaation avulla. Kati kokee, että peitto myös samalla välillisesti rauhoitti mieltä ja unia.

– Peiton avulla, laadukkaan unen kautta päivisin jaksamiseni oli parempaa, olin virkeämpi ja nukahdin myös iltaisin nopeasti.

– Itseni kohdalla vaikutus ja hyödyt olivat selkeät ja varmasti pidemmällä käytöllä pysyvämpiä. Hyvien öiden ja helpon nukahtamisen kautta unesta muuttuu iloisempi ja paineettomampi asia. Lisäksi päivisin olo on virkeämpi ja vire on tehokkaampi. Suosittelisin vähintään kokeilemaan ja antamaan peitolle mahdollisuuden.

Kati-pallopeitto.jpg

 

Pallopeiton rauhoittava vaikutus on myös tieteelliseesti tutkittu

Tutkijat oppivat jatkuvasti lisää unesta ja sen roolista psyykkiselle ja fyysiselle terveydelle sekä kehitykselle. Unen aikana kehossa tapahtuu fysiologisia prosesseja, jotka vaikuttavat terveyteemme ja mielentilaamme. Uni vahvistaa immuunijärjestelmää ja antaa meille energiaa sekä lisäresursseja arjen toimintojen hallintaan.

Aisteja stimuloimalla voimme parantaa omaa kykyämme osallistua arjen toimintoihin sekä voimaan paremmin.

– Todella monella on haasteita aistitiedon käsittelyssä ja jäsentelyssä, kuten vireystilan säätelyssä tai käyttäytymisen hallinnassa. Ihminen voi olla esimerkiksi herkempi turhautumaan asioihin ja tunnereaktiot voivat olla voimakkaita. Monet ihmiset kärsivät uneen liittyvistä ongelmista. Aistituotteista, kuten pallopeitoista, voi saada merkittävää apua unen saamiseen tai levollisuuteen, kertoo Respectan tuotepäällikkö Jenni Hilander.

Suomessa aistituotteet ovat melko uusi asia. Protac on tutkinut ja kehittänyt tuotteita yli 30 vuoden ajan ja heillä on paljon tutkimustietoa aiheesta. Tuotteet ovat lääkinnällisiä laitteita, eli lääkinnälliseen käyttöön hyväksyttyjä. Esimerkiksi Tanskassa aistituotteita käytetään mm. psykiatrisissa sairaaloissa, kouluissa, kotona ja vanhainkodeissa.

Pallopeiton rauhoittava vaikutus on dokumentoitu tieteellisesti. Tanskalaisissa DemensCentrum ja Augustenborggade-hoivakodeissa Protac-pallopeiton avulla käyttäjien syvä uni lisääntyi 42% ja sängystä nousemisen määrä laski 38%. Toisessa tutkimuksessa fokuksessa oli ADHD-lasten uni. Näissä tutkimuksissa todettiin, että lähes puolet unihäiriöisistä lapsista sai avun univaikeuksiinsa Protac-pallopeiton avulla. Pallopeitto vähensi nukahtamiseen kuluvaa aikaa ja heräämisten määrää.

Aistituotteista peitot ovat usein henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettuja, mutta esimerkiksi SenSit-tuoli voi olla koulussa tai laitoksessa usean ihmisen käytössä. Kaikki Protac-tuotteet ovat konepestäviä omassa kotikoneessa, mikä helpottaa tuotteen puhtaanapitoa. 


Tiesitkö, että voit myös vuokrata Protac Ball Blanket-pallopeiton 2 viikon kokeiluun? Katso lisää Kuvasto: Protac-pallopeitto


Lisätietoa ja lähteet:

https://www.respecta.fi/fi/ratkaisut/apuvalineet/sensorinen-integraatio/ - Lisätietoa sensorisen integraation ratkaisuista ja tutkimuksista

https://www.protac.dk

https://www.kaypahoito.fi/hoi50067 Käypä hoito - unettomuus